Proficiat, je gaat je woning verkopen! Maar met welke kosten moet je rekening houden bij de verkoop van je woning?
In principe betaalt de koper de kosten. De koper zal
Hoewel de koper dus het merendeel van de kosten op zich neemt, zal je ook als verkoper instaan voor een aantal (beperkte) kosten bij de tekoopstelling van je eigendom:
Je moet als verkoper aan allerlei wettelijke verplichtingen voldoen wanneer je je eigendom gaat verkopen. Daarom zal je bij de verkoop verschillende documenten en attesten nodig hebben. Alle kosten van deze documenten of alle kosten die verbonden zijn met de opzoeking van deze documenten worden leveringskosten genoemd.
Denk onder meer aan
De notaris of de vastgoedmakelaar heeft bovenstaande informatie en documenten nodig om de onderhandse verkoopovereenkomst (compromis) op te stellen.
Wanneer je je woning gaat verkopen heb je een aantal documenten nodig om je informatieplicht ten aanzien van de koper na te gaan. Zo moet je bij de tekoopstelling van je woning beschikken over
Graag meer informatie over de documenten (en kosten) die nodig zijn bij de verkoop van je eigendom? Wij maakten een overzicht.
Wanneer je je woning wenst te verkopen via een makelaar, zal je hiervoor een ereloon betalen. Deze kost wordt vastgelegd wanneer je met je makelaar een contract afsluit.
Heb je nog geen makelaar ingeschakeld en wil je eerst te weten komen wat je eigendom waard is? Laat gerust eens vrijblijvend en kosteloos uw woning bij ons schatten. Wij hechten veel belang aan een correcte waardbepaling. Dankzij de ervaring en expertise van onze medewerkers kunnen we u een uitgebreid schattingsverslag leveren.
Ga je je woning verkopen, maar is de hypothecaire lening nog niet afgelost? Dan kan je om een herziening van je woonlening vragen. In dit geval heb je twee mogelijkheden:
Ga bij je kredietgever na wat de kosten zijn van een overdracht en een vervroegde terugbetaling van je hypothecaire lening. Op die manier kun je beide opties vergelijken en een keuze maken.
Verkoop je je eigendom binnen de vijf jaar nadat je het zelf aangekocht hebt? Dan zal je een belasting van 16,5% op de meerwaarde moeten betalen. Deze meerwaardebelasting wordt berekend op het verschil tussen de verkoopprijs en de aankoopprijs, verhoogd met de werkelijke kosten van de aankoop (notariskosten) of met een forfaitair kostenpercentage van 25%.
Verkoop je een geschonken huis? Dan moet je rekening houden met een meerwaardebelasting als extra kost wanneer je het huis opnieuw verkoopt binnen een termijn van drie jaar ná de schenking en binnen vijf jaar ná de datum van aankoop door de schenker.
Je moet als verkoper geen rekening houden met deze belasting wanneer
Heb je je woning gekocht met klein beschrijf en heb je bij aankoop dus slechts 5% in plaats van 10% registratierechten betaald? Dan moet je in principe minstens 3 jaar in je huis of appartement blijven wonen vooraleer je deze verkoopt.
Wil je je woning binnen 3 jaar na aankoop toch opnieuw verkopen? Dan zal je 5% extra registratierechten moeten betalen en een boete. Verhuren is geen oplossing, aangezien je in het bevolkingsregister op het adres moet ingeschreven blijven.
Heb je bij de aankoop van je woning of appartement gewoon 10% registratierechten betaald? In dat geval kun je op elk moment je woning verkopen en moet je geen 3 jaar op hetzelfde adres blijven wonen
Zit je met andere vragen? Aarzel zeker niet om ons te contacteren, wij adviseren u graag! advies@deboerenpartners.be
Om deze functie te gebruiken dient u ingelogd te zijn.
Login